Пам'ятки →
Набережна ДніпраНАБЕРЕЖНА ДНІПРА, серед.19 - 20 ст. (архіт., містобуд.). Уздовж Набережного шосе. Пролягає від пл. Поштової до моста ім. Є. Патона правим узбережжям Дніпра, з'єднує історичні місцевості Поділ та Видубичі. До набережної прилягає Подільський узвіз, Неводницький парк. З боку Подолу є продовженням вул. Набережно- Хрещатицької. Початковий відрізок Набережного шосе як стаціонарної проїзної магістралі впорядкований у 1840—50-і рр. для сполучення Подолу зі збудованим 1853 Миколаївським (Ланцюговим) мостом, що існував поблизу теперішнього моста Метро. 1850 вперше зафіксовано назву «Набережне шосе». До кін. 19 ст. воно поступово набуло сучасної довжини. а набережній 1849—53 споруджена Подільська брама Київської фортеці, яка прикривала підступи до Ланцюгового моста. У кін. 19 ст. забудована дрібними промисловими, торговельними і складськими спорудами. Тут проходила залізнична колія, що сполучала Поділ з Дарницею. Після перенесення столиці УСРР з Харкова до Києва і пов'язаною з цим реконструкцією старих районів міста у 1934—36 було проведено конкурс на найкращий проект нової набережної Дніпра. Протягом 1936—38 споруджено першу чергу набережної між пл. Поштовою і мостом ім. Є. Бош (колишній Ланцюговий). Керівник проекту — арх. В. Беспалий, консультант — цивільний інж. В. Осьмак. Науковими і технічними консультантами робіт були вчені М. Герсеванов, В. Келдиш. Конструктивною основою нової набережної Дніпра є підпірна стіна, що має водночас архітектурно-мистецьку й інженерно-будівельну цінність. Її було зведено з природного каменю на дерев'яних палях (бл. 8,5 тис. шт.). Утилітарно необхідними і водночас естетично привабливими є двобічні парадні сходи, що ведуть від проїзної та пішохідної частин набережної до води й завершуються огорожею з гранітних стовпів і чавунних ґрат. Цікавим елементом набережної є нижній майданчик безпосередньо біля води — своєрідний подіум цієї пам'ятки містобудування й однієї з популярних рекреаційних зон Києва. Друга черга підпірної стіни (між мостом Метро і Неводницьким парком) споруджена на поч. 1950-х рр. одночасно з реконструкцією проїзної частини. У цей час розібрано Подільську браму, що стояла поперек Набережного шосе поблизу Паркового моста, укладено асфальтове покриття. Підпірна стіна зведена в інших, порівняно з попередніми, конструктивних формах, із застосуванням збірних залізобетонних конструкцій. Останню реконструкцію Набережного шосе здійснено у 1980-і рр., під час якої воно було перетворено на сучасну швидкісну магістраль, споруджено транспортну розв'язку на перетині з Дніпровським узвозом. На набережній розташовані річковий вокзал, пристані річкових трамваїв, станція метрополітену «Дніпро»; на лівий берег від неї ведуть міст Метро і міст ім. Є. Патона, на о. Труханів — Парковий міст [924]. Фотогалерея |