Житловий будинок композиторів.

Софійська, 16
Історична довідка:

 У 1880-х рр. на ній розташовувалися: змішаний двоповерховий будинок по фронту вулиці; господарські будівлі на межі з садибою № 18; великий сад, а також вільна після знесення старої забудови ділянка на розі з пров. Михайлівським. У кін. 1880-х рр. ділянку з будівлями придбав дійсний статський радник Є. Афанасьєв. 1888 на його замовлення на межі з садибою № 18 зведено ще один триповерховий цегляний будинок за проектом арх. В. Ніколаєва. Пізніше тут упродовж багатьох років розташовувався готель «Софія», де зупинявся письменник О. Купрін. У кін. 19 ст. господарями садиби стали спадкоємці чиновника Є. Афанасьєва, які невдовзі продали її С. Нехаєвській (остання власниця садиби).

Житловий будинок композиторів запроектував 1940 арх. М. Холостенко. Підготовка будівельних робіт тривала і 1941. На засіданні техніко-експертної архітектурної ради 24 січня 1941 розглядалося питання про затвердження технічного проекту будинку. Рада визнала об’ємно-планувальне вирішення споруди цікавим і в цілому схвалила проект. Водночас були зроблені зауваження щодо планування й оформлення екстер’єру. У зв’язку з початком Великої Вітчизняної війни 1941-45 проект залишився не здійсненим.

1953 новий ескізний проект на основі типових житлових секцій «Київпроекту» виконав архітектор цього інституту Й. Кривоглаз. На першому поверсі було запроектовано дитячий садок на 25 місць і майстерню для переписування нот.

Під час розгляду проекту автору були поставлені досить жорсткі умови, одна з яких – спростити оформлення фасадів – невдовзі набула форм закону, втілившись в урядовій постанові від 4 листопада 1955 «Про усунення надмірностей у проектуванні й будівництві».

Навесні 1956 в проектне завдання внесено корективи. Згідно з проектом, між основним об’ємом будинку № 16 та будинком № 18 мала бути зроблена вставка – тераса з пласким дахом. У нижній частині вставки розташовувався проїзд у двір. Було вирішено: замість тераси влаштувати житлову квартиру та відмовитися від усіх декоративних елементів у цій частині споруди (балюстрад, картушів, кесонового склепіння тощо). Під час будівництва зазнав змін і основний об’єм будинку – майже всі декоративні деталі було спрощено, замість передбаченого в проекті рожевого граніту використано темно-сірий. П’ятиповерховий на високому нежитловому цоколі, рустованому брилами граніту, цегляний. У плані наближений до Г-подібного. Двосекційний. Чоловий фасад, орієнтований на вул. Софійську, має композицію, що ґрунтується на чіткому ритмі однакових за формою та розмірами віконних прорізів. Фасад з боку пров. Михайлівського біля торця має ризаліт з лоджіями. Горизонтальне членування підкреслено карнизами над третім та п’ятим поверхами, вертикальне – балконами. Вуличні фасади завершено карнизом великого виносу. Основними пластичними елементами дворового фасаду є два масивні гранчасті ризаліти, що порушують статику великомірної стіни. На площинах фасадів розташовано балкони. Завершує фасад широка смуга змодельованого в цеглі декору, що надає йому особливого колориту.

Будинок формує ріг вул. Софійської та пров. Михайлівського, є важливим містобудівним акцентом у забудові двох міських вулиць.

У будинку проживали відомі діячі культури.

1957-93 у квартирі № 29 на третьому поверсі у правому крилі будинку – Домінчен Климентій Якович (1907-93) – композитор, диригент, народний артист УРСР (з 1973). У ці роки працював над балетами «Снігуронька» (1965), «Про що співала трембіта» (1970), «Лісоруби» (1975); ораторіями «Труд і Мир» (1959), «Салют, Перемого!» (1985); кантатами «Вольний син і вольна мати» (1964), «Переможці» (1983); симфонічними, естрадними, хоровими, вокальними творами; створив музику до театральних вистав і кінофільмів. Відзначений Державною премією УРСР ім. Т. Шевченка (1986).

1956-83 у квартирі №33 на четвертому поверсі – Зноско-Боровський Олександр Федорович (1908-83) – композитор, заслужений діяч мистецтв УРСР (з 1979). Написав численні симфонічні та вокально-симфонічні твори, концерти для віолончелі (1969), гобоя (1971), флейти (1973), валторни (1976), квартет (1977) та ін., автор праць з музикознавства.

1956-86 у квартирі № 37 на п’ятому поверсі – Зубцов Євген Микитович (1920-86) – композитор, заслужений діяч мистецтв УРСР (з 1979). У 1954- 59 – керівник Республіканського естрадного оркестру. Написав музику до балету «Вогонь і крила» (1978), вокально-симфонічні, симфонічні концерти для різних інструментів з оркестром, п’єси для естрадного оркестру, хори, пісні, музику до кіно- і телефільмів, театральних і радіовистав.

1957-97 у квартирі № 18 на п’ятому поверсі – Коломієць Анатолій Панасович (1918-97) – композитор, педагог, заслужений діяч мистецтв України (з 1994). По закінченні 1951 аспірантури при Київській консерваторії (учень Л. Ревуцького) викладав у ній, з 1971 – професор. У роки проживання в цьому будинку створив музику до балету «Улянка» (1959), кантату до 200-річчя

І. Котляревського (1969), хор «Моя любов» (1966), «Українську сонату» для скрипки і фортепіано (1994). Автор обробок народних пісень та інших творів.

1957-89 у квартирі № 36 на четвертому поверсі у правому крилі будинку – Майборода Платон Іларіонович (1918- 89) – композитор, народний артист

УРСР (з 1968) і СРСР (з 1979). Брат композитора Г. Майбороди. Автор вокально-симфонічних творів, зокрема поеми «Тополя» (1966, за Т. Шевченком), кантати «Полтава» (1974), створив думи «Кров людська – не водиця»

(1960) , «Партизанська дума» (1963), хори. Написав багато широко відомих ліричних пісень на вірші А. Малишка, Т. Масенка, М. Нагнибіди, О. Ющенка, серед яких: «Рідна мати моя» («Пісня про рушник», 1959), «Пісня про козацькі могили» (1962), вальс «Дніпрові хвилі» (1963), «Моя стежина» (1970), «Рідна земле моя» (1973). У цей час написав музику до драматичних вистав і кінофільмів – «Далеке і близьке» (1957), «Гроза над полями» (1958), «Літа молодії» (1959), «Дмитро Горицвіт»

(1961) , «Абітурієнтка» (1973), «Прості турботи» (1974), «Прощайте, фараони» (1975), «Дипломати мимоволі» (1977). Автор збірки «Українські народні пісні в записах Платона Майбороди» (1986). Відзначений Державною премією

СРСР (1950), Державною премією УРСР ім. Т. Шевченка (1962).

1956-73 у квартирі № 6 на третьому поверсі – Поляков Петро Андріанович (1907-73) – композитор, диригент, заслужений артист УРСР (з 1946). У 1956-62 – головний диригент Київського театру музичної комедії, 1951 – 58 – викладач Київської консерваторії. Написав музичні комедії «Кого я кохаю» (1959), «Не заважайте нам любити» (1960), симфонічні, вокально-симфонічні твори, романси, музику до театральних і радіовистав.

1956-77 у квартирі № 8 на третьому поверсі у правому крилі будинку, пізніше в квартирі № 25 на першому поверсі у лівому крилі – Ревуцький Лев Миколайович (1889-1977) – композитор і педагог, музичний та громадський діяч, народний артист СРСР (з 1944), акад. АН УРСР (з 1957), Герой Соціалістичної Праці (1969). В ці роки працював над відновленням і редагуванням своїх ранніх творів та творів інших авторів, насамперед М. Лисенка. Здійснив оркестрування своєї вокальної поеми «Хустина», за спогадами відтворив першу частину 1-ї симфонії, відредагував фортепіанний концерт фа-мажор, низку інших творів. Як професор та керівник кафедри композиції Київської консерваторії багато уваги приділяв вихованню кадрів музикантів. Серед його учнів – композитори В. Гомоляка, М. Дремлюга, Г. Жуковський, В. Кирейко, Г. та П. Майбороди, А. Філіпенко. Член учених рад Київської консерваторії й Інституту мистецтвознавства, фольклору та етнографії АН УРСР. Брав участь у редагуванні Української Радянської Енциклопедії, підготовці академічного видання творів М. Лисенка. Відзначений Державною премією СРСР (1941), Державною премією УРСР ім. Т. Шевченка (1966).

1956-62 у квартирі № 22 на шостому поверсі – Свєчников Анатолій Григорович (1908-62) – композитор, заслужений діяч мистецтв УРСР (з 1954).

1944-61 викладав у Київській консерваторів. В цей час написав музику до балету «Ніч перед Різдвом» (1959), інструментально-вокальні твори, здійснив обробки народних пісень.

1956-83 у квартирі № 42 – Сєчкін Віталій Васильович (1927-88) – піаніст, композитор, заслужений артист УРСР (з 1960). З 1955 викладав у Київській консерваторії (з 1978 – професор). З 1984 – у Молдавській консерваторів. Написав концерт для фортепіано з оркестром (1962), дві сонати для фортепіано, дві сонати для скрипки (1969, 1970), три поеми (1966-69), скерцо (1973), мініатюри для фортепіано, віолончелі, скрипки, хори, романс «Моя надія – Україна» (1963).

1977 на фасаді будинку з боку вул. Софійської встановлено меморіальну дошку Л. Ревуцькому (ск. О. Ковальов, арх. С. Миргородський). Являє собою оригінальну архітектурно-скульптурну композицію. Відлитий з бронзи горельєфний портрет композитора немов виростає із заокругленої форми тла (діам. – 1,2 м). Розміщений в арковій ніші (вис. – 2,6 м, шир. – 1,9 м), влаштованій на місці одного з вікон першого поверху. Під портретом Л. Ревуцького, зображеного гранично зосередженим, зануреним у творчу роботу, в нижній частині ніші розташована пластично-декоративно трактована бронзова стрічка (шир. – 0,4 м, довж. – 2 м) з написом. Бронзові компоненти врівноважено співвідносяться між собою і гармонійно узгоджуються з архітектурними формами. Меморіальний знак вирізняється мистецькою довершеністю й органічним зв’язком з архітектурою будинку. Декоративно вирішене теракотове облямування ніші-арки перегукується з орнаментально-декоративною теракотовою вставкою із зображенням ліри над вікном другого поверху по осі ніші, а також з теракотовими карнизами, які проходять над третім і п’ятим поверхами. Меморіальна композиція є своєрідним ідейно-художнім акцентом фасаду будинку.

1992 на фасаді будинку з боку пров. Михайлівського відкрито бронзову меморіальну дошку з барельєфним портретом П. Майбороди (ск. М. Білик, арх. А. Чемерис).

2000 на фасаді будинку з боку вул. Софійської встановлено бронзову меморіальну дошку композитору, музикознавцю, педагогу Ольховському Андрію Васильовичу (1899-1969), який жив 1934-43 у будинку, що раніше стояв на цьому місці (ск. В. Луцак). Тепер у цокольному поверсі містяться Музичний фонд і Центр музичної інформації спілки композиторів України, музична майстерня.

Дата побудови
1955-56 рр.
Охоронний номер
б/н
№ та дата рішення про взяття під охорону

Рішення виконавчог комітету Київської міськради народних депутатів від 04.08.1980 № 1102 

Є наступні зміни на фасаді
Шкляні або пластикові балкони, Кондиціонери, Прибудови, Великі вивіски комерційних установ, Біля фасаду, що виходить на Михайлівський провулок, ресторан Whisky Corner, що займає перший поверх будінку, прібудував літню терасу.
Інші меморіальні дошки
1
Текстовий опис стану пам'ятки

Будівля знаходіться у задовільному стані, але велика кількість кондиціонерів, шкляних та пластікових балконів на фасаді псують загальний вигляд будинку. Згідно реєстру № будинку 16, фактично будинок знаходиться за адресою Софіївська 16/16.

Відповідальний волонтер
Наталія Аквілова
Дата створення
23.06.2013