Садиба, 1902—03

Ш. Руставелі, 30
Історична довідка:

 На його замовлення споруджено головний і флігельний житлові будинки. Автор проекту, ймовірно, арх. А.-Ф. Краусс. 
Головний будинок (№ 30). На червоній лінії забудови кварталу, з одного боку межує з житловим будинком 1960-х рр. (№ 26), з іншого — з житловим будинком кін. 19 ст. (№ 32). П'ятиповерховий, цегляний, пофарбований, у плані Т-подібний, односекційний. Перекриття пласкі, дах двосхилий, з бляшаним покриттям. Первісно на кожному поверсі містилося дві квартири. Парадні та чорні сходи розташовано по центральній осі, підкрес-леній на фасаді арковим порталом входу з двома іонічними колонками й ускладненої форми аттиком з горищним вікном, розірваним та повним лучковими фронтонами. У лівому крилі — проїзд на подвір'я прямокутної форми. Вирішений у стилі неоренесанс. Центральну частину симетричного фасаду виділено ступінчастою тривіконною розкріповкою, яка на рівні четвертого—п'ятого поверхів має чотириколонний портик з тричвертєвих колон коринфського ордера, встановлених на ліплені кронштейни. Фланкують фасад вертикальні ряди балконів з витонченими ажурними ґратами. Фасад розкреслено лопатками, пілястрами, міжповерховими карнизами й підвіконними гуртами (між четвертим і п'ятим поверхами). Перші три поверхи оздоблено рустом. Вікна прямокутні з різними за рисунком замковими каменями, на п'ятому поверсі — аркові, окреслені архівольтами, що спираються на міжвіконні пілястрочки. Моделювання фасаду здійснено в цеглі та щедро доповнено ліпленими деталями (капітелями, гірляндами, картушами, кронштейнами, орнаментальними підвіконними вставками). На стелі проїзду та в холі під'їзду зберігся ліплений декор. Особливістю споруди є архітектурно оздоблений дворовий фасад (на тлі відкритої цегли добре вирізняються ліплені деталі у завершеннях вікон і в оголів'ях лопаток).
Будинок — характерний зразок житлової споруди у стилі неоренесанс, невід'ємна частина історичної забудови вулиці.
Флігель (№ 30-б). В глибині подвір'я, паралельно головному будинку. Чотириповерховий з цокольним напівповерхом, цегляний, пофарбований, має аналогічну з головним будинком Т-подібну форму плану та симетричну композицію фасаду. Перекриття пласкі, дах двосхилий, з бляшаним покриттям.
Вирішений у стилі неоренесанс. В оформленні третього—четвертого поверхів застосовано ордер у вигляді канелюрованих колон тосканського ордера (в центрі) та пілястрів. Нижні поверхи розкреслено рустованими й фільончастими лопатками. Фасад фланкують вертикальні ряди балконів з металевими ґратами. Вікна прямокутні, вхід з арковою перемичкою. Застосований без надмірностей ліплений декор складається з рослинного орнаменту, розміщеного у віконних обрамленнях і антревольтах вхідного порталу, та двох жіночих голівок у нішках другого поверху центральної частини фасаду. Є характерним зразком односекційного житлового будинку поч. 20 ст. Планування і забудова садиби відображають особливості формотворення міського середовища центру Києва кін. 19 — поч. 20 ст.
Тепер на першому поверсі головного будинку перукарня [1264].

 

Дата побудови
1902-03
Охоронний номер
б/н
№ та дата рішення про взяття під охорону

Наказ Головного управління охорони культурної спадщини від 25.09.2006 № 53 Архітектура

Є наступні зміни на фасаді
Шкляні або пластикові балкони, Кондиціонери
Текстовий опис стану пам'ятки

Більшість окон змінено на металопластикові, які різняться за стилем та кольором

Відповідальний волонтер
Олег Зверев
Дата створення
12.07.2013