Історична довідка:
Після смерті власника ділянку успадкували його сини Ф. та Ю. Чернявські, які продали її 1868 титулярному раднику В. Келюсу та його дружині Н. Ке- люс. Нові власники спорудили одноповерховий з цокольним напівповерхом особняк (№ 19-б). Навесні 1894 садиба перейшла у власність дворянки Ф. Кондрацької, яка володіла нею до 1912. У 1897 ліворуч від особняка за проектом і під наглядом арх. А.-Ф. Кра- усса звели двоповерховий з напівпідвалом будинок (№ 19-а). З 1912 ділянка належала поручику 166-го піхотного Рівненського полку Я. Сіткіну, з 1915 — Р. Ергардту (№ 19-а) та адвокату, політичному діячеві Д. Григоровичу- Барському (№ 19-б). Після встановлення радянської влади садибу націоналізовано.
Житловий будинок,1897 (№ 19-а). Двоповерховий з напівпідвалом, цегляний, пофарбований, у плані Г-подіб- ний. Перекриття пласкі, дах вальмовий, з бляшаним покриттям. Внутрішнє планування анфіладно-коридорне. Має дві сходові клітки (на лівому фланзі фасадної частини та у торці дворового крила) і проїзд на подвір'я, розташований праворуч.
Оздоблений у стилі історизм з рисами неоренесансу. Декор цегляний і ліплений. Головний п'ятивіконний фасад симетричний за композицією, з підкресленими флангами, виділеними на першому поверсі рустованими лопатками, на другому — канелюрованими пілястрами доричного ордера. Аркові бічні вікна другого поверху декоровано розміщеним в антревольтах рослинним орнаментом. Інші вікна прямокутні, з замковими каменями, оздоблені ме- андровим фризом (другий поверх) і підвіконними вставками з розетками в оточенні рослинних арабесок. Головний вхід і проїзд мають прямокутні абриси. Над проїздом влаштовано ант- ресольний поверх. У центрі фасаду був балкон з ажурними ґратами (не зберігся). Первісні заповнення входу й проїзду та оформлення інтер'єра втрачено.
Будинок — зразок невеликої житлової споруди, зведеної в стилі історизм. Особняк, 2-а пол. 19 ст. (№ 19-б). Одноповерховий з напівпідвалом, цегляний, пофарбований, у плані Г-подібний. Перекриття пласкі, дах вальмовий, з бляшаним покриттям. Внутрішнє планування анфіладно-коридорне. Майже квадратна форма плану основного об'єму споруди, п'ятивіконний головний фасад з чітко виділеним цокольним напівповерхом, прибудована праворуч понижена група вхідних приміщень є характерними ознаками домобудування доби класицизму. Застосований на фасаді скромний архітектурний декор, ідентичний оздобленню сусіднього будинку № 19-а, притаманний періоду історизму кін. 19 ст. Верхню частину фасаду перебудовано (втрачено первісний карниз, капітелі пілястрів тощо). Вікна з лучковими перемичками на першому поверсі декоровано нагорі смугами меандра, внизу — підвіконними вставками з ліпленими розетками в оточенні рослинних арабесок. Три середні вікна фланковано канелюрованими пілястрами. Такими самими, але трохи нижчими пілястрами оздоблено розташований праворуч прямокутний отвір входу.
Будинок — зразок раннього етапу капітальної забудови ділянки центральної частини міста 2-ї пол. 19 ст.
1888—94 у будинку № 19-б проживав Лисенко Микола Віталійович (1842— 1912) — композитор, засновник національної музичної школи, диригент, театральний і громадський діяч. Це був найбільш плідний творчий період у житті композитора. Тут він написав оперу «Наталка Полтавка» (1889), музичну драму «Тарас Бульба» (1890), дитячі опери «Коза-дереза» (1888), «Пан Коцький» (1891), «Зима і Весна» (1892). Створив ряд теоретичних робіт з історії української народної музики: «Дума про Хмельницького і Барабаша» (1888), «Про торбан і музику пісень Відорта» (1892), «Народні музичні інструменти на Україні» (1894), які відіграли важливу роль у розвитку української музичної фольклористики.
У квартирі бувало багато відомих композиторів, письменників, культурних і громадських діячів. Тут також збиралося на свої засідання літературне об'єднання «Плеяда», до якого входили Леся Українка, М. Косач, Грицько Григоренко (О. Судовщикова-Косач), Н. Гамбарашвілі, М. Славінський та ін. У цьому будинку 1891 відбулася зустріч М. Лисенка з російським композитором П. Чайковським, який ознайомився з оперою М. Лисенка «Тарас Бульба», 1893 — знайомство з хоровим диригентом і композитором О. Кошицем. Тут влаштовувалися театральні вистави.
За участю Лесі Українки було поставлено дитячу оперу «Коза-дереза». Квартира композитора містилася на верхньому повному поверсі, складалася з передпокою, житлових кімнат і великої вітальні, розділеної аркою на дві половини. В кутку вітальні стояло фортепіано.
1955 на фасаді будинку № 19-б ліворуч від входу встановлено білу мармурову меморіальну дошку М. Лисенку. Тепер у будинку № 19-а містяться установи, № 19-б займає Київська митниця.