Михайлівський механічний підйом (Фунікулер), 20 ст.

пл. Поштова
Історична довідка:

Ідея створення Михайлівського механічного узвозу належала вітчизняному інж. А. Абрагамсону, який підготував ескізний проект і пояснювальну записку, технічні креслення виконав інж. М. П’ятницькій, будівельні — арх. О. Баришников. Урочисте відкриття фунікулера відбулося 7 травня 1905. Спочатку він з’єднував верхню терасу Володимирської гірки з вул. Боричів Тік. Колія фунікулера була завдовжки 200 м з двоколійним роз’їздом посередині. Перші вагони були напіввідкритими і вміщували по 70 пасажирів кожний, Обладнання і візки вагонів були закуплені в Швейцарії. У червні 1928 — квітні 1929 проведено першу реконструкцію, під час якої було подовжено колії до вул. Революції (нині П. Сагайдачного), споруджено нову нижню станцію, вагони замінено на закриті.
1958 проведено капітальну реконструкцію із встановленням нового устаткування в машинній залі. З нагоди 80-річного ювілею відкриття 1983—84 здійснено чергову реконструкцію фунікулера: розширено машинну залу, споруджено нові станції-павільйони в сучасних архітектурних формах (архітектори Я. Віг, В. Єжов, В. Шарапов,
А. Чупак, конструктори В. Резніков, Н. Найко), замінено вагони, які тепер вміщують 100 чоловік. Нове тягове устаткування виготовив Ново-Краматорський машинобудівний завод, вагони - Київський завод електротранспорту. 1999 замінено старі рейки, на виготовлені в Харківському НДІ металів.
Оригінальна залізобетонна споруда складається з верхньої та нижньої станцій із посадочними платформами і шляхопроводу довж. 222 м, по якому прокладено рейки для двох пасажирських вагонів. Вибір матеріалу зумовлений необхідністю з'єднати шляхо-провід і павільйони в єдину просторову конструкцію, що забезпечила її сталість в умовах зсувів дніпровських схилів. Шляхопровід рамного типу з нерозрізними балками спирається на п'ять пар бетонних опор прольотами 7 і 8 м. Балки вис. 40 см несуть на собі ребристу плиту з рейками. Тягова машина міститься у машинній залі під верхньою станцією.
100-річна експлуатація фунікулера засвідчила високий інженерний рівень проекту і якість бетонних конструкцій. Видатна інженерна споруда є визначною пам'яткою міста [1831].

Дата побудови
1902-1905 рр.; 1928 р. (реконструкція, подовження колії); 1984 р. (реконструкція )
Охоронний номер
б/н
№ та дата рішення про взяття під охорону

Наказ Головного управління охорони культурної спадщини від 25.06.2011 №10/38-11 архітектура та містобудування

Вид пам'ятки
Щойно виявлений об'єкт культурної спадщиниПам'ятка місцевого значення
Тип пам'ятки
Пам'ятка містобудування, Пам’ятка архітектури
Інші меморіальні дошки
1
Текстовий опис стану пам'ятки

Фунікулер нещодавно був реконструйований, знаходиться в гарному стані. На будівлі нема вивіски щодо належності до пам'яток містобудування і архітектури, є інформаційні скляні таблички Укправління культурної спадщини

Відповідальний волонтер
Альона Горошко
Дата створення
12.07.2013