Пам'ятне місце першої лінії електричного трамваю в Києві

Набережне шосе, 2
Історична довідка:

Рейковий міський транспорт у Києві запроваджено 20 липня 1891. Спершу тяга була кінна, пізніше - парова. У ході експлуатації виявилося, що в умовах складного рельєфу міста ця тя­га непридатна. Міська управа прийня­ла пропозицію і схвалила проект вітчизняного інженера генерал-майора А.Струве - застосувати електричну тягу. Для першого маршруту обрали са­ме лінію по Олександрівському узвозу (тепер Володимирський узвіз) - «від церкви Різдва на Подолі до Європей­ського готелю на Царському майдані» (тепер, відповідно, - площі Поштова та Європейська). Технічним керівни­ком будівництва трамваю був інж. В. Первенко.

Рух електричного трамваю розпочався 1 червня 1892. Він був перший в Україні й усій Російській імперії та другий в Європі, після Берліна. Парова тягова підстанція розташовувалася по­ряд - під Олександрівським узвозом, біля пл. Поштової (Набережне шосе, 2). Електричний рейковий транспорт у Києві швидко розвивався. 1913 про­тяжність колій трамваю в однолінійно­му вимірі становила вже 172,1 км, парк складався з 224 вагонів, обсяг переве­зень досяг 64,8 млн. пасажирів. 1978 колії на Володимирському узвозі демонтовано [980].

Пам'ятний знак першій лінії електричного трамваю в Києві, 1992 (мист.) було встановлено на стику Володимирського узвозу і пл. Поштової. Автори - ск. Ю. Кисельов, арх. В.Собцов. Роз­міри: скульптура - 1,6 х 2,0 х 0,5 м, вис. постаменту - 3,1 м. Пам'ятний знак було піднято на невисокий (три гранітні сходинки) подіум, відо­кремлений від тротуару парапетом ла­маної конфігурації. На гранчастому стовпі з сірого граніту під бучарду закріплено консольно сюжетну бага­тофігурну композицію з бронзи, побу­довану за принципами горельєфа з еле­ментами круглої скульптури. Зображе­но в енергійному ракурсі вагон старо­винного трамваю з пасажирами, які розмістилися всередині та стоять на підніжці. Реалістичність відтворення, ретельно пророблені деталі надають скульптурі художньої переконливості. На нахиленій до глядача площині, яка виступає умовним продовженням зоб­ражених на ній трамвайних колій, викарбувано анотаційний напис такого змісту:

«1 (14) червня 1892 року вперше у Східній Європі тут, по Олександрівському узвозу в місті Киеві, розпочався пасажирський рух електричного трамвая»

Під час реконструкціі Поштової площі пам’ятний знак було демонтовано і встановлено перед фасадом того самого будинку на Набережному шосе 2, де містилася тягова підстанція. Нині це теж історична пам’ятка (Центральна електрична станціа Київської міської залізниці). Знак встановлено на невисокому (одна сходинка) квадратному постаменті.

Дата побудови
1892
Охоронний номер
б/н
№ та дата рішення про взяття під охорону

В реєстрі не знайдена.

Відповідальний волонтер
Олег Муравицький
Дата створення
12.06.2013